O počecima…
Moj prvi posao u turizmu, kao kod mnogih šesnaestogodišnjaka, bio je posao konobara. Od tada sam fasciniran razlozima zašto ljudi putuju, zašto odabiru određena jela i pića i što će posjetiti… Turisti su mi beskrajno zanimljivi. Što sam stariji u mogućnosti sam češće putovati i puno više me zanimaju sama odredišta. Danas su mi glavni interesi razumijevanje kako odredišta zadovoljavaju potrebe turista i šta mogu različita odredišta ponuditi turistu. Osjećam da su putovanja moj cjeloživotni projekt, gdje god da odem naučim nešto novo.
Turizam u budućnosti
Danas turizam prolazi kroz brojne promjene. Mnoga odredišta koja su bile popularna zadnjih 20 godina Sjeverna Afrika, Turska, Bliski Istok, mjesta poput Jordana, sada imaju probleme zbog političkih sukoba, terorizma itd. Kroz sljedećih deset do dvadeset godina pojaviti će se mnoga nova odredišta. Očito, neka od tih će biti područja na Jadranskoj obali. Ta područja nude sigurnost i visoku kvalitetu turističkih proizvoda, posebno Hrvatska koja ima vrlo visoku reputaciju . Mislim da će se težište turističke industrije prebaciti u Europu, posebice u Jugoistočnu Europu, područje u kojem će se dogoditi ekspanzija turizma u sljedećih nekoliko godina. Također, s razvojem novih oblika prijevoza odredišta u Južnoj Americi postat će privlačnija europskim turistima.
Prednosti i nedostaci Hrvatske kao turističkog odredišta
Nedostatak je dostupnost, mislim da je još dosta komplicirano posjetiti Hrvatsku izvan sezone. Većina letova je neizravna, neka ruralna područja nisu povezana javnim prijevozom tako da može biti poprilično teško obilaziti državu. Lako je doći u gradove poput Splita ili Zagreba ali je teško doživjeti ostatak Hrvatske. Najveći izazov je poboljšanje javnog prijevoza koji u manjim sredinama nije jača strana.
Gostoljubivost u Hrvatskoj je izvrsna. Mislim da su domaći ljudi, restorani i tvrtke vrlo gostoljubivi prema turistima. Hrvatska je odredište koja se bavi turizmom zadnjih pedeset godina i ima tradiciju gostoljubivosti, koja ju čini vrlo sličnoj Grčkoj, Italiji u smislu gostoljubivosti. Povijest turizma je velika prednost hrvatskog turizma u usporedbi sa Srbijom ili Crnom Gorom koji nemaju toliku tradiciju. Nevjerojatan obalni turizam je još jedna velika prednost. Izazov hrvatskog turizma je preseliti ga sa obale na druga područja. To je isti izazov s kojima se razna odredišta (poput Španjolske) suočavaju kroz zadnjih pedeset godina, tako da ima puno primjera iz kojih Hrvatska može učiti.
Šta Vam se sviđa na Aspiri?
Ono što mi se sviđa kod Aspire je kako ste vi i vaši studenti usredotočeni na tržište rada. Znam da radite naporno da dovedete studente do poslova i stažiranja, a ne samo da im omogućite diplomirati. Od početka njihovog studiranja uključeni su poslodavci koji se sastaju i razgovaraju s vašim studentima. To je vrlo važno zbog toga, iako ima puno znanstvenog rada i istraživanja u turizmu koji je vrlo važan, na kraju to uvijek moramo primijeniti na tržište rada. Mislim da će vaši studenti diplomirati i odmah biti spremni za tržište rada. Jednostavno mi se sviđa biti u učionici s njima. Mislim da su zabavni, aktivni, govore sjajno engleski jezik i istinski su promotori vaše visoke škole.
Što je Vaš dojam s predavanja?
Uvijek se trudim studentima objasniti da je sve što predajem korisno. Ne učim studente znanjima zato da pomisle da sam jako pametan, ili je da sam netko vrlo važan, da ih impresionira. Uvijek im nastojim objasniti kako primijeniti njihovo znanje u praksi. Nastojim ih usredotočiti na učenje s razlogom. Mnogi od njih razmišljaju o tome kako će dobiti poslove nakon diplome. Mnogi će dobiti posao osnovne razine, tako da je važno da budu usredotočeni na njihovo zaposlenje i razvoj karijere. Nadam se da će im za par godina sve što su ovdje naučili postati korisno u praksi. Mnogi od njih žele započeti vlastite poslove, žele postati poduzetnici, mislim da je to fantastično.
Koja je najvažnija poruka studentima nakon ova 2 dana predavanja?
Prvi dan je najvažnije bilo definirati turizam, različite tipove turizma, definirati turiste. Ne zato jer je to akademski već zato što je jako važno da ljudi u industriji shvate kakve zapravo kupce imaju. Drugog dana moje podučavanje je bilo više usmjereno na održivost i razvoj turizma. Kako možemo razvijati turizam na način da svakome odgovara, da je ekonomski održiv, društveno održiv. Studenti uvijek imaju ideje za gradnju novih tematskih parkova ili dovođenja stotina i stotina novih turista koji žele igrati golf, a ja ih želim podučiti kako to učiniti na odgovoran način.
Koje su razlike između studenata ovdje i u Engleskoj?
Svi žele puno razgovarati, ponekad kad bi trebali a ponekad kad želim da budu tiho ali tako je sa studentima svugdje. Puni su entuzijazma, žele početi razvijati svoje karijere. Ovdje su studenti malo ozbiljniji, ozbiljnije razmišljaju o obrazovanju i svojim budućim karijerama nego naši studenti. Ulažu svoje vrijeme i novac, stvarno su željni znanja.
Koje su razlike između prošlogodišnjih studenata i ovogodišnjih studenata?
Na ovoj godini je više studenata što mi pomaže kao predavaču. Veći razred omogućuje bolji grupni rad i više interakcije. Možete atmosferu napraviti jako bučnom i uzbudljivom. Također, tu su i studenti Gastronomije što je jako dobro jer imaju puno inovativnih ideja za razvoj proizvoda. To je dobro za nastavu zato što mijenjaju dinamiku i donose nešto novo.
Koje su razlike između Vaših predavanja ovdje i u Engleskoj?
Razlika je u tome što mi nikad nemamo pet sati zaredom, imamo jedan ili dva sata i to je dobro jer im tako mogu bolje zadržati pažnju i nema potrebe za pauzom. Imati nastavu s većim blokom sati ovdje znači napraviti više posla s učenicima, primjerice studenti će izložiti prezentaciju na kojoj su radili kao grupa. To u Greenwichu ne bi nikad mogli učiniti jer nemamo dovoljno vremena. Veći blokovi nastave pružaju mogućnost za različite aktivnosti s učenicima.
Poruka za naše studente?
Čitajte! Toliko je stručnih informacija svuda, ne samo u knjigama, nego svugdje na internetu, u izvješćima, u novinama itd. Nakon što diplomirate nećete imati toliko vremena za takve stvari. Sada kad imate vremena za učenje upijajte informacije kao spužva. I najmanja stvar koju ste nekad pročitali na neki način će vam pomoći u budućoj karijeri.