Navike turista se mijenjaju iz godine u godinu. Nekadašnji uobičajeni dvotjedni odmori koje su gosti provodili u istom odredištu, birali destinacije sunca i mora, odlazili na istu plažu i večerali u istom restoranu, više nisu u modi i ne ostvaruju željene ekonomske rezultate. Gosti su sada željni što većeg broja događaja u što kraćem roku, pa se na destinacijama zadržavaju vrlo kratko.
Kako u takvim, promijenjenim uvjetima privući što veći broj gostiju na što dulje razdoblje i osigurati prosperitet zajednice i svih uključenih aktera? Možda odgovor leži u selektivnim oblicima turizma među kojima je i obrazovni. Upravo taj model primijenila je Aspira organizirajući dvotjedni boravak za 57 mladih francuza u pratnji 4 profesora koji su u naš grad stigli s AMOS Sport Business School u Francuskoj, a njihov boravak u Splitu dio je redovnog studijskog programa. Četrdeset i jedan student i 16 studentica došli su iz četiri od ukupno 12 kampusa koje AMOS ima diljem Francuske: iz Pariza, Lyona, Bordeauxa i Londona in France, a tijekom dva tjedna na studijskom putovanju u Hrvatskoj, odnosno Splitu imali su niz akademskih obaveza, ali i zabavnih aktivnosti. Oni su u našem gradu, osim stjecanja novih znanja, boravili puno više vremena nego li je to slučaj kod prosječnog turista. Spojili su ugodno s korisnim, a sve u korist domaćeg turističkog sektora.
O čemu je točno riječ?
U akademskom dijelu njihovog studijskog putovanja u Aspiri, za koji dobivaju ECTS bodove, imali su priliku slušati predavanja o sportskom novinarstvu, povijesti hrvatskog sporta, organizaciji velikih sportskih organizacija, kao i osobne priče i iskustva profesionalnih hrvatskih sportaša iz područja rukometa, vaterpola i alpinizma. Bila je to, dakako, odlična prigoda za promociju splitskog sporta, jer ipak je grad pod Marjanom, s obzirom na broj stanovnika i uspjehe koje su njegovi sportaši postigli na svjetskoj razini, ‘najsportskiji grad na svitu’. Košarka, nogomet, tenis, atletika, borilački sportovi, veslanje, jedrenje, vaterpolo, rukomet…tko bi sve i nabrojio. I sve su to, iz prve ruke, mogli vidjeti i o svemu učiti studenti iz Francuske.
Naravno da struka nije bila sve, već su kao i svi pravi turisti, studenti imali priliku razgledati Split u pratnji turističkog vodiča, šetati i planinariti Marjanom, nezaobilazan je bio i posjet stadionu Poljud, radionica kuhanja tradicionalnih dalmatinskih jela u moderno opremljenom Aspirinom kuhinjskom praktikumu te radionica sommelierstva. Doći u Split, a ne vidjeti picigin na Bačvicama, kao idealan spoj aktivnosti i odmora i najbolji uvid u život domaćina, pa canyoning na Cetini uz ručak – tradicionalnu peku, posjet Šibeniku i Nacionalnom parku Krka, vaterpolo trening na bazenima Poljud u društvu olimpijca, posjet Spaladium areni… Mnoštvo nezaboravnih doživljaja za Aspirine goste, ali istovremeno i inovativan poslovni potez, ne samo za splitski turizam, već i gradove u njegovoj blizini.
Francuski studenti su izuzetno zadovoljni na koji način im je Aspira organizirala boravak u Splitu.
Dvadeset i dvogodišnja Margaux Thompson iz Pariza kaže:
– Ovo mi je prvi posjet Hrvatskoj, bilo je predivno vidjeti more i grad, za koji nisam ni znala koliko je povijesno bogat. Impresionirana sam njegovom mješavinom moderne arhitekture i starog dijela. Život grada je također uzbudljiv, divno je opet osjetiti život i imati priliku putovati. Penjali smo se na Marjan, bili na nezaboravnom canyoningu na Cetini, vidjeli NP Krka. Split okružuju tako različiti, a tako predivni krajolici. I mi ih imamo u Francuskoj, ali ne u toj mjeri.
Njen vršnjak i kolega iz Lyona, Maxime Ragot također ima lijepa iskustva:
– Mislim da je Hrvatska jako strastvena po pitanju sporta. Radi se o tako maloj zemlji, s malo stanovništva, koja ima toliko mnogo postignuća u različitim sportovima! Hrvati su ponosni na svoju povijest, za koju mislim da je jedna od bogatijih u Europi i jako mi je drago da sam imao priliku biti baš ovdje. Također, primjećujem da su s Hajdukom u Splitu svi povezani, što mi je divno. To je kompletno drugačiji pogled na stvari nego što imamo mi u Francuskoj.
– Dekan Visoke škole Aspira, Alen Jerkunica, također komentira:
– Iznimno mi je drago što su francuski studenti zadovoljni boravkom na Aspiri i u gradu Splitu. Oni tu borave dva tjedna, što je zaista vrijedno pažnje ukoliko uzmemo u obzir da prosječan turist u našem gradu ne boravi duže od 3 dana. Ova skupina mladih ljudi svojim dolaskom pogodovala je cijeloj zajednici, platili su smještaj, posjetili mnoge kulturne, sportske i ugostiteljske objekte, a što je najvažnije – kući se vraćaju puni pozitivnih dojmova i spremni promovirati grad u krugovima svojih poznanika.
Sada, u situaciji kada se zajedno moramo više potruditi da potaknemo unosnije rezultate, turistički sektor s jedne strane i mi, obrazovne institucije koje osiguravaju kvalitetan kadar u turizmu, s druge strane, mislim da je obrazovni turizam jako velik potencijal i pravi smjer kojem trebamo težiti. Gledajući situaciju na europskoj razini, Njemačka ima najveći broj stranih studenata – 23% za koje je potvrđeno da se u receptivnoj destinaciji ponašaju kao turisti, konzumiraju turistički sadržaj i doprinose razvitku. Također, zanimljivo je da Luxemburg od ukupnog broja svih studenata ima čak 47% stranih studenata, a Cipar čak 23%. S druge strane, Hrvatska je na samom dnu europske ljestvice. Naime, prema podacima Eurostata za 2020. godinu udio stranih studenata u ukupnom broju studenata u Hrvatskoj je najmanji u Europi. To je vrlo loše i mislim da je vrijeme za promjene jer ako to ne napravimo mi, potencijal će zasigurno iskoristiti netko drugi.
Prostora za napredak je puno, a Aspira je pokazala koliko su ovakve inicijative bitne u procesu promocije Hrvatske kao turističke destinacije kao i u segmentu poslovanja turističkog sektora koji je tek u procesu oporavka od korona krize koja je zaustavila njegov razvoj i prisilila ga na stagnaciju. Uz odličan program u Aspiri, ali i zabavu koju su doživjeli tijekom dva tjedna, za očekivati je da u budućnosti neki od studenata koji su sada došli u Split, u nekim kasnijim odlukama ponovno izaberu upravo Hrvatsku za svoju turistički destinaciju.